søndag 8. september 2013

XMind


Bruk av tankekart er en enkel og oversiktlig metode for å sette ideer ned på papiret, få oversikt over et emne, organisere stikkord, eller vise sammenhengen mellom ideer. I skolen brukes tankekart flittig i idemyldringsfasen. Enten ved at klassen lager et felles tankekart på tavla eller ved at elevene lager det individuelt på papir. Med XMind kan man lage tankekartet på dataen. Fordelen med det er for det første at det lagres digitalt og derfor "enkelt" kan finnes fram igjen (i motsetning til de som er skrevet på papir som alt for ofte forsvinner nederst i sekken), du får plass til flere punkter på et digitalt tankekart og de er i tillegg enklere å redigere enn håndskrevne.

Last ned gratis til mac her: http://www.xmind.net/download/mac/
Last ned gratis til windows her: http://www.xmind.net/download/win/






5 kommentarer:

  1. Helt enig! Mange gode fordeler med XMind. Blir nok å bruke det mye fremover sammen med elevene mine. Tror det kan bli mye enklere å motivere dem for å gjøre denne jobben på data i stedet for med penn og papir, som du sier det, dessverre forsvinner av en eller annen merkelig måte :-) Det jeg også liker med XMind er at utvalget av maler er mye bedre enn det jeg til nå har sett på lignende gratis-programmer der ute.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Jeg ser også på XMind som et veldig fint og brukervennlig program som fint kan brukes for elever i skolen. Det er oversiktlig og greit å bruke, og jeg tror også det kan være mer motiverende for elevene:-)

    SvarSlett
  4. Så kul blogg du har! :-)

    SvarSlett
  5. Har også samme oppfatning som deg når det gjelder tankekart, både digitalt og på papir. Det er uten tvil et godt pedagogisk hjelpemiddel. Som mac-bruker kan jeg også anbefale "Mindnode lite" (som alternativ til XMind). Dette er et gratis tankekartprogram man laster ned fra App Store. Enkelt og greit!

    SvarSlett